Okulda empati eğitimi

Okullarda ergen gençlerin kötü alışkanlıklara bulaşmaması adına kontrol ve destek mekanizması olarak “akran danışmanlığı” programından bir yazımızda bahsetmiştik. Liselerde uygulanacak bu tip bir projeyi destekleyici önemli bir ayak olacak “okulda empati eğitimi” programından bahsetmek isteriz.

“Bir kedi kadar küçük olduğunuzu düşünün, çevrenizdeki herşey size nasıl görünürdü?” “Ailenizdeki bireylerin doğum günlerinde hangi hediyeler onları mutlu eder?” Bu sorular, ilkokul çocuklarına empatinin öğretilmesi projesini yürüten Norma Feshback tarafından oluşturulmuştur. Çocuklara empati eğitimi vermek amacıyla oluşturulan 30 saatlik programın içeriğinde yer alan sorulardır. Çocuklara yöneltilen bu sorular ile kendilerini başkalarının yerine koyarak düşünmeleri sağlanmaktadır. Ayrıca, çocuklar bu çalışma için seçilmiş öyküleri dinliyorlar. Dinledikleri öykülerde yer alan karakterlerin bakış açılarıyla yorum yapmaları isteniyor. Öyküdeki karakterleri canlandırmaları isteniyor. Uygulama ile drama yeteneklerini ortaya koyacakları ortam sağlanıyor. Çalışmaların video kaydı alınıp, daha sonra çocuklara izletilerek farklı rollerdeki davranışları ile ilgili farkındalık kazandırılıyor. Programa katılan çocukların empati yeteneklerinin gelişmesi sayesinde; benlik saygıları yükseliyor, saldırgan davranışları azalıyor, olumlu tutumları artıyor. Bu sayede okul başarıları da yükselerek, eğitim hayatlarında başarılı oluyorlar (Sosyal Psikoloji, Aronson, Wilson, Akert, Kaknüs Yay).

Çocukların empati yeteneklerinin gelişmesine katkı sağlamak sadece çocuğun sınıf içerisinde ki olumlu davranışlarına katkı ile sınırlı kalmaz. Bireyin iletişimde olduğu topluluk ile tüm iletişimlerinde olumlu katkı sağlayacak bir adım atılmış oluyor.

Empati geliştirmenin faydaları ise;

  • Empati yetenek gelişimi ile birlikte öğrenciler birbirlerini anlamayı öğrenirler. Takım çalışmasına yatkınlıkları artar. Benlik saygıları geliştiği için; Güvene dayalı dostluklar kurmalarına katkı sağlar. Öğretmenleri ile iyi bir iletişim kurarak, kendilerini en iyi şekilde ifade ederler. Okul başarılarında artışlar görülür.
  • Okul ortamında empati öğretimi ile başlayan süreç; Çocuğun yaşının büyümesi ile artan sosyalleşme süreçlerinde derinliği olan arkadaşlıklar kurmasında etken olacaktır. Bulundukları topluluklarda lider olabilmelerine katkı sağlar.
  • Liderliğin en temel özelliği çevrelerindeki bireyleri anlayabilmelerinden geçer. Liderlik ettikleri bireylerin kendilerini değerli hissetmeleri ile liderlerinin onları anladığını hissettirmesi güveni besleyen bir unsurdur. Yarının liderlerinin yetişmesi için bugünden okullarda empati eğitimlerinin önemi büyüktür. (George Lucas Educational Foundation, https://www.edutopia.org/blog/empathy-classroom-why-should-i-care-lauren-owen)

ilkokulda “empati eğitimi” yaygınlaşırsa, lise düzeyinde oluşturulacak “ akran danışmanlığı” programları için seçilecek adaylar her zaman var olacaktır. Aday seçimi için liderlik özellikleri gelişmiş gençlerden oluşan iyi yetişmiş bir insan kaynağı oluşacaktır. Kendi iç dünyalarında barışık ve sosyal açıdan uyumlu bireyler kazanmak adına önem verilmesi gerekli örnek bir proje olarak öne çıkmaktadır.

Kaynakça:

Sosyal Psikoloji, Aronson, Wilson, Akert, Kaknüs Yay.

George Lucas Educational Foundation, https://www.edutopia.org/blog/empathy-classroom-why-should-i-care-lauren-owen

Facebookmail
The following two tabs change content below.
Psikolojik Danışman Murat Söker
Sertifikalı EFT Master Danışmanı, The AMT – The Association For Meridian & Energy Therapies üyesidir.The Bars® Access Enerji Dönüşümü (Access Energy Transformation) uygulayıcısıdır.
Psikolojik Danışman Murat Söker

Latest posts by Psikolojik Danışman Murat Söker (see all)

Psikolojik Danışman Murat Söker

Psikolojik Danışman Murat Söker

Sertifikalı EFT Master Danışmanı, The AMT – The Association For Meridian & Energy Therapies üyesidir.The Bars® Access Enerji Dönüşümü (Access Energy Transformation) uygulayıcısıdır.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir